Tiroid Hastalıkları ve Cerrahisi
28 Mart 2022 Pazartesi

Tiroid Hastalıkları ve Cerrahisi

Tiroid bezi boynumuzun ön kısmında yer alan kelebek şeklinde bir bezdir. Salgıladığı hormon nedeni ile vücudumuzda kas iskelet sisteminden beynimize kadar hemen hemen her yeri etkileyebilmektedir. Tiroid hastalıkları hem Endokrin cerrahisinde uzmanlaşmış genel cerrahi uzmanları hem de endokrinoloji uzmanları tarafından takip ve tedavi edilmektedir.

Tiroid Hastalıkları Belirtileri

Tiroid hastalıklarının belirtileri arasında çarpıntı, terleme, ellerde titreme, kolay yorulma, üşüme, yorgunluk/halsizlik, kilo alma ya da kilo verme vb gibi birçok belirti olsa da hiçbir belirti olmadan da tiroid rahatsızlıkları olabilmektedir.

Tiroid Hastalıkları Teşhis ve Tedavisi

Hastalıkla ilgili yapılması gereken ilk iş muayene olmaktır. Sonrasında başlangıç testleri olarak tiroid ultrasonu ve hormon seviyesi hakkında bilgi veren TSH tahlilidir.

Tiroid ultrasonunda nodül saptanması günümüzden çok yaygındır. Toplumun %40’ında tiroid nodülleri bulunur. Önemli olan bu nodülün olması değil nodülün radyolojik özellikleri ve kandaki hormon seviyesidir.

Tiroid Ameliyatları

Tiroid nodüllerinde ameliyat için iki ana sebep vardır.

Bu sebeplerden birincisi çok büyüyen nodülün nefes borusuna baskı yaparak nefes almasını engellemesidir. Geçmişte belirli boyutlarda tiroid nodüllerine (Ör. 2 cm üzeri her nodül gibi) ameliyat önerilirken günümüzde asıl dikkat edilen hastaya verdiği rahatsızlık ve nodülün göğüs boşluğuna uzanıp uzanmadığıdır.

İkinci ameliyat sebebi ise tiroid nodüllerindeki kanser riskidir. Tiroid nodüllerinin kabaca %5’inde kanser görülmektedir. Maalesef 90’lı yıllardan bu yana tiroid kanseri sıklığı giderek artmaktadır. Ancak iyi haber tiroid kanserlerinin çok yüksek bir oranda tedavi edildiği gerçeğidir.

Tiroid Kanserinde Cerrahi

Kanser tanısı koyabilmek için yapılan işlem tiroid bezinden ultrason eşliğinde biyopsi almaktır. Bu işlem her ne kadar ürkütücü görünse de yapılan işlem basit bir enjeksiyon işlemi ile çok benzerdir. Ultrason eşliğinde ince bir iğne ile nodülün içerisinden doku alınmaktadır. Çıkan sonuçta kanser denildiğinde hastanın kanser ihtimali %99’dur, iyi huylu denilen sonuçlarda %1, şüpheli hastalarda ise yaklaşık %50 kanser ihtimali vardır.

Tiroid kanserinin ilk tedavisi cerrahidir. Ameliyat sonrasında ek tedavi alınıp alınmayacağı kararı ise ameliyatta çıkarılan parçanın detaylı incelenmesi sonucunda verilmektedir.

Kanser için yapılan ameliyatların hemen tamamında her iki tiroid bezi bezleri birbirine bağlayan isthmus ile birlikte alınmaktadır. Ameliyatlarda ses kısıklığı riskini en aza indirebilmek için özel bir takım sinir monitörleri kullanılmaktadır. Hastalar ameliyat sonrasında alınan bezin yerine günde tek doz alınan bir ilacı ömür boyu kullanmaktadır. Atom tedavisi denilen tedavi ise kemoterapi gibi saç ve kirpikleri döken bir tedavi değildir. Bulantı kusma yan etkisi yok denilecek kadar azdır. Sadece hastanın birkaç gün özel bir odada yatması gerekir. Sonrasında normal hayatına devam edebilir.

Kabaca tiroid hastalıkları ehil ellerde kolay tedavi edilebilen zorlu ameliyatları olmayan hastalıklardır. Önemli olan doğru bir yaklaşım ile doğru tedavileri yapmak ve sonrasında doğru takip etmektir.

Doç. Dr. Hüseyin KADIOĞLU
28 Mart 2022 Pazartesi