Mesane Hastalıkları
28 Mart 2022 Pazartesi

Mesane Hastalıkları

Mesane; böbrekler tarafından üretilen idrarın dışarı boşaltılmadan önce depolandığı organdır. İdrara çıkmadan önce, idrarı depolayan organ olan mesane küresel şeklinde kas tabakaları ve iç yüzeyini kaplayan mukoza adı verilen zar yapısından oluşmuştur. Mesane hastalıkları aşağıdaki gibidir:

Mesane Hastalıkları Nelerdir?

• sistit (mesane iltihabı),
  • mesane tümörü,
  • mesane kanseri
  • idrar kaçırma

Sistit – (Mesane İltihabı)

Mesanenin iltihabına sistit denilir. Genellikle çeşitli bakterilerin neden olduğu bir enfeksiyon şeklidir. Sistit idrar yollarının en sık rastlanan rahatsızlığıdır. Kadınlarda erkeklerden çok daha sık görülür. Genellikle kısa süreli tedavi ile iyileşse de sık tekrarlayan durumlarda altta yatan bir problem açısından detaylı olarak incelenmesi gerekebilir.

Mesane Kanseri – Mesane Tümörü

Mesane kanserleri, mesane iç yüzeyini örten hücrelerin kontrolsüz olarak çoğalmasına bağlı olarak gelişen ve sıklıkla karnabahara benzetilen kitlelerdir. Hastaların büyük bölümünü idrardan kan gelmesi şikayeti ile başvuran ve  sigara içen erkekler oluşturur. Çoğunlukla daha derindeki kas tabakasına ilerlememiş aşamada tanı alır ve kapalı ameliyatlarla tedavi edilir. Eğer hastalık daha derin kas tabakasına ilerlerse bütün mesanenin alınmasını gerektiren büyük operasyonlara ihtiyaç duyulur. Özellikle derin kas dokusuna ilerlememiş hastalarda tekrarlayan ya da ilerleyen hastalığın zamanında tanınması için uzun süreli takip programları önerilmektedir.

İdrar Kaçırma – Neden İdrar Kaçırılır?

İdrar kaçırma her türlü kontrol edilemeyen ve istenmeyen idrar tutamama durumudur. Düzenli olarak tekrarlaması halinde tıbbi bir problem olarak kabul edilir ve kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesi önerilir. İdrar kaçırma özellikle yaşlı kadınların hastalığı olarak bilinse de hem kadınları hem de erkekleri her yaş grubunda etkileyebilmektedir. En sık başvurma şekli ani gelen sıkışma hissi ile birlikte veya öksürme, hapşırma ya da ağır kaldırma gibi eforlu hareketlerden sonra ya da her ikisiyle de gözlenen idrar kaçırma şeklinde olmaktadır.

Öncelikle mesane, üst idrar yolları ve kadınlarda vajina enfeksiyonları, mesane ve üreter (böbrek ve mesane arasındaki idrar kanalları) taşları, mesane kanserleri, zorlu doğum/doğumlara bağlı alt karın kaslarında zorlanma ya da yırtılma, kadınlarda menopoz sonrası gerçekleşen hormonal değişiklikler, mesane bölgesine uygulanan ışın tedavisi, sinirsel hastalıklar, erkeklerde prostat büyümesi, geçirilmiş prostat ya da jinekolojik organ cerrahisi gibi nedenler araştırılmalı ve eğer varsa uygun şekilde tedavi edilmelidir.

Hastaların bir kısmında hiçbir patolojik durum saptanamayabilir. Bu gibi durumlarda idrar torbasının idrara sıkışırken ve işeme anında gösterdiği tepkilerin anlık olarak ölçülebildiği (ürodinami) ileri tetkikler gerekebilmektedir.

28 Mart 2022 Pazartesi