Meme Kanserinin Belirtileri Nelerdir? Nasıl Tedavi Edilir?
8 Kasım 2022 Salı

Meme Kanserinin Belirtileri Nelerdir? Nasıl Tedavi Edilir?

Meme kanserinin en sık görülen belirtisi, memede ele gelen ağrısız kitledir.  Bazen ileri evre tümörlerde ağrıda belirtilere eşlik edebilir. Meme başında kanlı akıntı erken dönem meme kanserinin belirtisi olabilir. Meme ucunda içe doğru çekilme ve meme derisindeki değişiklikler.  Örnegin kabalaşma ve kızarıklık meme kanserinin belirtisi olabilir.

Meme Kanserinde Tanı Yöntemleri Nelerdir?

Meme kanseri her yaşta görülebildiği için erkan tanıda kişinin bu konuda farkındalığı önemlidir. Erken tanı için üç temel yöntem uygulanabilir.

1) Kişinin evde kendi kendini muayene etmelidir.  ( Kadınların 20 yaşından sonra  her ay uyulmalıdır.)

2) Memede herhangi bir kitle şüphesi oluştuğunda zaman kaybetmeden doktora başvurmalıdır.

3) Ayrıca 40-69 yaş arası kadınların 2 yılda bir mamografi tetkiklerini yaptırmaları gerekmektedir.

Meme Kanserinde En Önemli Tanı Yöntemi Nelerdir?

40 yaş altı kadınlarda meme ultrasonografisi değerli iken 40 yaş üstü kadınlarda mamografi değerlidir. Bu tetkiklerin yetmediği durumlarda diğer tanı yöntemleri devreye girmelidir. Meme MR ve PET ilk yapılacak tetkik olmamalıdır.

Meme Kanseri Tanısı Nasıl Konulur?

Meme Kanseri tanısı yapılan görüntüleme tetkiklerinde yüksek kanser şüphe oluştuğu durumlarda, yapılan iğne biyopsilerinin incelenmesi sonucunda konulur.

Meme Kanseri Nasıl Tedavi Edilir?

Meme kanserinin tedavisi cerrahidir. Hastalığın evresine göre cerrahinin kaçıncı sırada uygulanacağına  karar verilir. İleri evre yada büyük tümörlerde meme koruyucu cerrahi tedavi uygulayabilmek için tedaviye kemoterapi ile başlanabilir. Kemoterapi tedavi sırasında hastalar ara değerlendirmeler yapılarak tedavi seçenekleri tekrar gözden geçirilir ve buna göre karar verilir.

Meme Kanserinde Cerrahi Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Hastalığın evresine ve kitle- meme oranına göre karar verilir. Erken evre meme tümörlerinde cilt koruyucu mastektomi ve  meme koruyucu mastektomi yanında koltuk altı lenf nodu örneklemsi yapılarak uygulanabilir. İleri evre tümörlerde ve büyük kitle- küçük meme olan hastalarda mastektomi ve koltuk altı lenf nodu örneklemesi yada koltuk altı lenf diseksiyonu uygulanabilir.

Ameliyat Sonrasında Kimler Kemoterapi ve Radyoterapi Görmelidir?

Meme koruyucu cerrahi tedavi uygulanan ve ameliyat materyalinin patolojik incelemesi sonucunda  koltuk altı lenf nodu tutulumu olan hastalar radyoterapi görmelilerdir. Kemoterapi için ise patojik inceleme sonucunda tümör evresine ve davranışına göre karar verilmektedir.

Ayrıca patolojik inceleme sonucunda tümörün içerdiği reseptöre göre östrojen yada progesteron reseptör bloker tedavisi uygulanabilir.

Meme Kanserinde Genetik Taramanın Yeri Nedir?

Meme kanserinin genetik olarak geçiş yapabildiği gösterilmiştir. Bu nedenle ailesinde meme kanseri olan kişilerin genetik yatkınlığı araştırılmalıdır. Bu amaçla BRCA1 ve BRCA2 genleri araştırılması gereken testlerdir.

BRCA1 ve BRCA2 Gen Testi Kimlere Yapılmalıdır?

a. Aynı ailede takip eden üç kuşakta ya da en az üç kişide meme kanseri tanısı konmuş olması

b. Aile bireylerinden birinde menopoz öncesi dönemde meme kanseri görülmesi

c. Aynı bireyde meme ve yumurtalık kanserinin birlikte gelişmesi

d. Aynı bireyde iki memede birden kanser gelişmesi

e. Ailede, erkeklerde meme kanseri varlığı durumunda bu genetik testler yapılmalıdır.

Bu testlerin pozitif olduğu kişiler %60 oranında  yaşam boyu meme kanserine yakalanma riski taşımaktadırlar.

Doç. Dr. Şükrü ÇOLAK
8 Kasım 2022 Salı