Aşırı Terleme
27 Ekim 2022 Perşembe

Aşırı Terleme

Terleme vücudun genelinde veya sadece belli bir bölgede (lokal) görülebilir. Lokal terleme el, yüz, koltuk altı ve ayaklarda kendini sık gösterir. Lokal terleme problemi genellikle 21-25 yaş arası kişilerde sıktır. Otuz yaş üstü hastalar çoğunlukla genel terleme ile gelir ve terleme çoğunlukla sistemik bir hastalık belirtisidir. Kanser, kalp hastalıkları, solunum hastalıkları, hormonal hastalıklar, enfeksiyon, anksiyete, diyabet, gut, obezite, hamilelik dönemi ve madde bağımlılığı gibi durumlarda görülebilir.

El, yüz ve koltukaltı aşırı terlemesini normal terlemeden farkı

Terleme, kişinin günlük aktivite veya sosyal yaşantısını bozuyorsa aşırı el, yüz ve koltukaltı terlemesi olarak kabul edilir.

Aşırı terleme kendi kendine geçer mi?

Çok nadir olarak da kendiliğinden geçer. Aşırı terleme rahatsızlığının altında bir hastalık varsa, altta yatan hastalık tedavi edilmeden terleme geçmez.

Aşırı terleyen anne ve babaların çocuklarında da aşırı terleme görülmesi

Aşır terliyorsak, ilk aklımıza gelen soru, çocuklarımda da aşırı terleme görecek miyim? Evet görebilirsiniz. Hastaların en az yarısında aile hikayesi vardır.

Kesin tanı için hikaye ve muayene bulguları

El, yüz ve koltukaltında aşırı terleme kesin tanısında hikaye ve fizik muayene bulguları yeterli olmaktadır.   Hastaya hangi bölgesinde terleme görüldüğü, sıklık durumu, uyurken aşırı terleyip terlenmediği sorgulanır. Günlük hayatı ne kadar etkilediği öğrenilir. Bu cevaplar hastanın cerrahi tedaviye uygun olup olmaması konusunda yol gösterici olur. Gerek görülmesi durumunda ayıca tanı için ek detaylı tetkik yapılabilir.

Aşırı terlemede  depresyon ve sosyal izolasyon

Aşırı terleme tedavisi gecikirse, kişiyi depresyona ve sosyal izolasyona sürükleyebilir. Terleme tedavi sonrası şikayetler geçeceği için depresyona ve sosyal izolasyon gibi problemlerde çözülmüş olur. Şikayetler devam ederse destek almaktan çekinilmemelidir.

Etkili ve kalıcı tedavi ameliyat

El, koltuk altı, yüz ve ayak gibi belli bölgelerde aşırı terleme tedavisinin en etkili ve kalıcı tedavi yöntemi Endoskopik Torasik Sempatektomi yani ETS' dir.

Göğüs boşluğunda müdahale

Hastalarımız bize ellerdeki aşırı terleme ile göğüs kafesinin ne ilgisi var. ”Ameliyatı neden elden değil de göğüs kafesi içinden yapıyorsunuz?” diye soruyorlar. El, yüz ve koltuk altı terleme ameliyatları göğüs boşluğundan yapılmaktadır. Çünkü bu bölgelerde terlemeyi sağlayan sinir çok net bir şekilde görülmektedir. Terleme sinire müdahale edilebilecek en kolay ve etkili alan burasıdır.

Ameliyat genel anestezi altında 30 dakika

Hastaya genel anestezi altında ameliyat yapılır. Kapalı cerrahi yöntem kullanılır. Süre ortalama 30 dakikadır.

Ameliyat detayı

Ameliyat sırasında, koltuk altından bir veya iki küçük kesi açılır. Kesiden, endoskop adı verilen tüp şeklinde küçük bir cihaz yerleştirilir ve ucunda bulunan ışıklı kamera aracılığıyla terlemeye neden olan sorunlu sinirler tespit edilir. Başka bir alet yardımıyla da diğer kesiden girilir. Terlemeyi uyaran sinirin etkisini ortadan kaldırmak için sinire klips yerleştirilir. Sinir bloke edilir. Böylece terleme sorununun ortadan kaldırılması amaçlanır. Sağ taraf ve sol taraf için ameliyat aynı seansta yapılmaktadır.

Ameliyat sonrası refleks terleme

Ameliyattan sonra vücudun başka bir bölgesinde artmış terleme görülebilir.  Refleks veya kompansatuar terleme olarak adlandırılır. Bel, karın veya sırt bölgesinde görülür. Refleks terleme riskini azaltmak  için önlemler alınmalıdır. Örnek klips kullanılmalıdır. Her şeye rağmen refleks terleme oluşursa klips çekilir. Buna rağmen terleme kesilmez ise sinir birleştirilmesi ameliyatı yapılır. Bu işleminde başarı oranı %40’dir.

Doç. Dr. Orhan Yücel
27 Ekim 2022 Perşembe